סוכן פנסיה

מאז שנת 2008 כל מי שמעסיק שכירים מחויב להפריש עבורם סכום מסוים לקרן הפנסיה, וגם השכירים עצמם מחויבים להפריש דמי פנסיה בהתאם לגובה המשכורת. בשנת 2017 הורחבה חובת הפנסיה גם לעצמאים.

נכון ל-2018 שיעור ההפרשה לפנסיה עבור שכירים הוא 18.5% – 6% הם על חשבונו של העובד, וה-12.5% שמפריש המעסיק מתחלקים ל-6% רכיב פיצויים ו-6.5% רכיב תגמולים. אצל העצמאיים גובה ההפרשה לפנסיה הוא 4.45% מתוך ההכנסה שעד לחצי השכר הממוצע במשק (כ-5,000 ₪ לחודש או 60,000 לשנה) ועוד 12.55% מתוך ההכנסה שבין חצי מהשכר הממוצע במשק לשכר הממוצע (כלומר על ההכנסה השנתית שבין 60,000 ₪ ל-120,000 ₪ נכון ל-2018).

חשוב להדגיש כי גם עובדים שכירים וגם עצמאיים לא רשאים לוותר על ההפרשה לפנסיה, אולם יש להם בחירה מה ייעשה עם אותם דמי פנסיה – באיזה אפיק הם יופקדו (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קרן השתלמות) ואת הגוף שינהל את כספי הפנסיה (כלומר איזו קרן או ביטוח ספציפיים). על-מנת לבחור נכון מומלץ להיעזר ביועץ פנסיוני או בסוכן ביטוח פנסיוני – ואכן הביקוש לשירותיהם של יועצים פנסיוניים ושל סוכני ביטוח פנסיוניים נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות ואנשי מקצוע אלה זוכים להכנסות גבוהות.

על-מנת לעסוק בייעוץ פנסיוני או להפוך לסוכן ביטוח פנסיוני נדרש ורישיון מטעם משרד האוצר. הרישיון מוענק למי שעובר 6 מבחנים (יסודות הביטוח, חשבונאות, כלכלה, מימון וסטטיסטיקה, ניתוח ניירות ערך וגמר פנסיוני). במכללת אורין שפלטר מוצע מסלול לימודים שכולל קורסים המכינים את המשתתפים בהם לכל אחד מהמבחנים הנ"ל של לימודי ביטוח פנסיוני – באמצעות הרצאות פרונטליות שמועברות על-ידי מרצים בעלי ניסיון רב בהוראה ואתר אינטרנט שכולל הן את ההרצאות מצולמות והן שפע שאלות ותרגילים מתוך מבחני עבר. רמת ההכנה הגבוהה למבחנים מבטיחה מקסימום סיכוי לעבור כל מבחן והשלמת כלל הדרישות לקבלת רישיון ייעוץ פנסיוני או סוכן ביטוח פנסיוני תוך 18-24 חודשים.

דילוג לתוכן