השקעה בקרן השתלמות

קרן השתלמות היא מכשיר השקעה וחיסכון לטווח בינוני וארוך. בניגוד לשמה, הקרן לא מיועדת לחסוך כסף לצרכי השתלמות אלא לכל מטרה שהיא. קרנות ההשתלמות מעניקות פטור ממס על הרווחים שהושגו בהן אם תקופת החיסכון היא 6 שנים או יותר. במקרה שהאדם הגיע לגיל הפרישה מעבודה הוא ייהנה מהפטור גם אם חסך "רק" 3 שנים, ועוד מקרה שבו ניתן לפדות את הסכום שהצטבר כבר אחרי 3 שנים ולא לשלם מס הוא אם משתמשים בכסף כדי לממן לימודים או השתלמות.

בנוסף הפקדה לקרן השתלמות היא הוצאה מוכרת לעצמאים עד לשיעור של 4.5% (כשגובה ההפקדה המקסימלי הוא 7% מסך ההכנסה השנתית). בקרנות השתלמות לשכירים ההפקדה מתחלקת בין העובדים למעבידים. חשוב להדגיש כי ההפרשה לקרנות השתלמות אינה חובה על-פי החוק, אולם ישנם מקומות עבודה שבהם הסכם קיבוצי מבטיח חיסכון שכזה לכל העובדים (כולל עובדי קבלן, החל מ-6 חודשים מיום תחילת העבודה).

סוכנות ביטוח

בחירת קרן השתלמות מבוססת על בחינת הביצועים של כל הקרנות. מאחר שמדובר בהשקעה לטווח בינוני-ארוך, כדאי לבצע את ההשוואה על סמך תשואות של מספר שנים. בדרך זו אפשר לקבל אינדיקציה טובה לביצועי כל קרן בתנאי שוק מגוונים. עוד בדיקה חשובה היא של מדד השארפ של כל קרן – מדד שבודק את התשואה העודפת ביחס לרמת הסיכון של כל קרן. כך לדוגמה אם יש שתי קרנות השתלמות שמציגות את אותה תשואה, זו עם מדד השארפ הנמוך יותר מצליחה להגיע לתשואה הנ"ל ברמת סיכון נמוכה יותר. מידע רלוונטי נוסף הוא הרכב ההשקעות של כל קרן השתלמות, כשהקטגוריות העיקריות הן קרנות אג"חיות, קרנות מנייתיות, קרנות כלליות ועוד.

מאחר שקרן השתלמות היא רק חלק מתיק ההשקעות, שכולל בין השאר גם מוצר חיסכון פנסיוני (שמהווה חובה על-פי החוק), מומלץ להיעזר במומחים בתחום דוגמת הסוכנים הפנסיוניים של גבהים. אם אתם מעוניינים בפוליסת חיסכון השוואה בין פוליסות היא דבר מומלץ.

דילוג לתוכן