מודלים למידה היברידית

הכנסת המחשבים והטכנולוגיה אל תוך האקדמיה שינתה אותה בצורה משמעותית. המחשב עוזר לנו לא רק לתמלל, אלא גם להרחיב אופקים, לגלות מידע חדש, לחסוך זמן ולעבוד טוב יותר הן מהבית והן בתוך כיתה. יש כיום מגוון עצום של קורסים מקוונים בהרבה מאוד מוסדות לימוד, אך ישנם עדיין שיטות שונות שהוכיחו את עצמן כיעילות, ובתוכן השיטה ההיברידית. שיטת הלימוד ההיברידית היא כזו המשלבת בצורה אידאלית בין הלימודים בעזרת מחשב (מהבית או מהכיתה) לבין שיעורים פרונטליים מסורתיים, ביחס של 30 עד 79 אחוזים. האחוזים מתחלקים בצורה שונה על פי שישה מודלים, אותם שווה להכיר.

באמצעות אותם מודלים למידה היברידית הוכיחה את עצמה כיעילה מאוד, כאשר כל מודל מתאים למסגרת אחרת, ולכן חשוב ללמוד את הנושא לעומק. המודל הראשון הוא "המודל המנווט פנים מול פנים", שהוא הקרוב ביותר לשיטות הישנות והמסורתיות. רק חלק מהתלמידים לומדים באמצעות מחשבים, בתוך הכיתה, כדי לעמוד בקצב. "מודל הסבב" הוא כזה שמאפשר למידה באמצעות מחשב ובכיתה, באמצעות עבודה בתחנות קבועות עם זמנים מוקצבים. "המודל הגמיש" הוא הקיצוני לצד השני, לפיו התלמידים לומדים לחלוטין באופן מקוון, ומקבלים עזרה וחיזוקים מהמרצה, רק אם יש צורך לכך.

מהבית, מהמעבדה או מהכיתה

"מודל המעבדה המקוונת" גורס כי התלמידים ילמדו עם מחשבים, במעבדה או בכיתה, עם השגחה של מורה או מבוגר אחר, כאשר הם לאו דווקא נעזרים בו מבחינת תוכן. "מודל התערבות אישית" הוא מודל יוצא דופן שפונה בעיקר לתלמידים עם מוסר עבודה גבוה, שרוצים ללמוד קורס היברידי מעבר לחומר הנלמד, ומקבלים את הכלים וההכוונה במוסד בו הם לומדים. "מודל המורה המנווט באופן מקוון" הוא המודל המקובל ביותר, לפיו התלמידים לומדים מהבית, ויכולים להשלים את החומר עם פגישות פרונטליות במקרה הצורך.

 

דילוג לתוכן